Daň z příjmů fyzických osob

V minulém roce jsem spekuloval s akciemi Fortuny. Nakoupil jsem na mé poměry větší množství akcií, které jsem vzápětí se ziskem prodal. A protože jsem neprošel tříletým časovým testem a příjmy z prodeje překročily 100 tisíc korun, musím letos podat daňové přiznání. Nějaké zkušenosti z minulých let již mám, poprvé si ale chci vyzkoušet celý proces kompletně elektronicky.

Daň z příjmů fyzických osob

Během února jsem si vyřídil datovou schránku pro fyzickou osobu. Při vyzvednutí balíku na poště jsem požádal o vygenerování přístupových údajů a z domu jsem provedl aktivaci datovky. A změnil si přístupové heslo, protože to původní se opravdu nedalo zapamatovat. Zdržení na poště a samotná aktivace nezabrala víc než čtvrthodinu.

Časově nejnáročnější bylo sbírání podkladů. V mém případě se jednalo o potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti od dvou zaměstnavatelů, další příloha o zaplacených úrocích z banky a také potvrzení o platbách příspěvků penzijního připojištění. Na tomto dokumentu jsem se dozvěděl, že celý uplynulý rok jsem platil na svůj účet penzijního připojištění více, než mám ve smlouvě. Zapomněl jsem před rokem změnit výši trvalého příkazu. A nedostával jsem tak státní příspěvek v odpovídající výši. Když jsem se do nesrovnalostí ponořil, zjistil jsem, že Allianz má slušnou mobilní aplikaci na sledování smluv. Vím tak výši naspořených prostředků, podíl státních příspěvků, přehled plateb a vidím i kopie všech dopisů, které mi Allianz v minulosti poslali.

K Přiznání k dani z příjmů fyzických osob jsem se proklikal na daňovém portálu. Samotné vyplnění je velmi intuitivní. Nejprve vyplňuji obecné údaje jako je jméno, adresa nebo identifikace mého finančního úřadu. Poté opisuju hodnoty z potvrzení o zdanitelných příjmech. Přidávám příjmy z prodeje akcií a výdaje spojené s jejich nákupem, držením nebo prodejem. Na další straně odečtu úroky a částku z penzijního připojištění. A mám v podstatě hotovo. Webové rozhraní průběžně kontroluje moje počínání a upozorňuje mě na chyby. Například, že mám doplnit přílohy.

Nadchlo mě, že jsem nemusel nic tisknout, podepisovat a odesílat poštou na finanční úřad. Jedním tlačítkem jsem poslal vyplněný formulář do datové schránky. Nepotřeboval jsem ani elektronický podpis. Následně mi přišlo potvrzení, že podání bylo úspěšné. Stoprocentní jistotu, že mé daňové přiznání je na správném místě, jsem získal dva dny po odeslání. Volala mi paní z finančního úřadu a požádala mě o doplnění kopie úvěrové smlouvy. Následující den se finanční úřad ozval znovu. Tentokrát chtěl důkazy, že úvěrová smlouva je pro řešení mé bytové potřeby. A mám tedy prokázat, že bydlím ve svém bytě. Bylo také doplněno upozornění, že finanční úřad má právo se dotazovat na mou osobu sousedů v mém bydlišti.

Doplnění 15.3.: Sešlo se mi v emailu několik dotazů na to, jak probíhalo dokazování finančnímu úřadu užívání nemovitosti pro mou bytovou potřebu. Nejprve mě napadlo čestné prohlášení, které ovšem finanční správa nepovažuje za důkaz. Po prostudování několika odkazů na Googlu a dalším telefonickém rozhovoru s úřednicí jsem nabídl nepřímé důkazy. Tedy, že adresu mám uvedenou jako korespondenční u nějakého dodavatele služeb (internet, telefon, elektřina, plyn) a doplnil jsem i vyúčtovací fakturou za elektřinu, kde jsem uveden jako zákazník. Na faktuře je i uvedena adresa nemovitosti jako odběrné místo. V krajním případě, kdyby finanční úřad trval na dalším dokazování, je možné doplnit také čestné prohlášení od sousedů. Toto řešení mi přišlo ale přehnané a naštěstí dosud nebylo třeba.

Vím, že pro některé objevuju Ameriku. Snadnost podání daňového přiznání mě ale překvapila. Webový formulář by potřeboval zpřehlednit, ale je to zřejmě otázka zvyku. Možná je také zbytečné vyplňovat údaje o své osobě, když stát tyto informace již má. Zachytil jsem zprávu v médiích o portálu Moje daně. Pokud dojde k jeho spuštění a propojení s občanským průkazem, mohla by být komunikace se státem ještě jednodušší. Nejslabším článkem v celém procesu jsou podle mě lidé. Když jsem vyzván k doložení nebo doplnění daňového přiznání, je to samozřejmě v pořádku. Nelíbí se mi ale, že jednotlivé nedostatky jsou vyžadovány k doplnění postupně. A tón úřadu, který mě staví do role podvodníka, který má nepřímými důkazy prokazovat bydliště, mi přijde neférový. Zaujal mě i rozdíl, že v případě provedení zúčtování daně zaměstnavatelem nevznikly žádné problémy a dokazování nebylo třeba.

Už jste se stihli letos daňově přiznat? A podáváte přiznání elektronicky?

Stále se učím. Mám v článku chybu, nepřenost nebo byste udělali něco lépe? Napište mi na ondra@sums.cz. Děkuji všem, kdo mi pomáhají se zlepšovat. ❤️

Komentáře

Martin (14.03.2019 18:46): Ahoj, děkuju za článek. Jak se dokazuje, že bydlíš ve svém bytě? Já mám účetního, který dělá naši firmu a zároveň přiznání pro mě a partnera. Akcie jsem letos nedanil, protože mně sere, jak s našimi penězi zachází tento stát. Mám informace od mých brokerů, že sami informace nikam nezasílají. Pouze občas na dotaz FÚ. Přiznání podávám klasicky písemně. Musel jsem na telefonát doložit čestné přiznání, že si nebudu odečítat úroky z hypotéky já, ale ze společné hypotéky partner.

Ondra (15.03.2019 10:45): Ahoj. Napsalo mi i pár lidí na email a nedošlo mi, že by to mohlo někoho zajímat. Dopsal jsem to tedy přímo do článku. Když mě danil zaměstnavatel, podal jsem jen čestné prohlášení. Teď jsem musel skenovat faktury, smlouvy a další věci, abych nepřímo dokázal, že ten byt využívám a mám jej pro vlastní potřebu. Toto dokazování není třeba, pokud tam máš trvalý pobyt... ale mně se nechtěla měnit občanka :)

Jméno a text jsou povinná pole a musí být vyplněna před odesláním formuláře.

Spam protection. Please write number twenty-five:

© 2019 | RSS | ondra@sums.cz